نقشه برداری پهپاد محاسبه احجام و ارتوفتو


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : یک شنبه 28 شهريور 1400
بازدید : 2117
نویسنده : علی محمدزاده

پنج مرحله برای تهیه نقشه های با کیفیت با هواپیماهای بدون سرنشین

گاهی اوقات ایجاد یک نقشه با کیفیت بالا می تواند یک چالش باشد ، اما لازم نیست. ما یک فرآیند ساده را برای برنامه ریزی یک مأموریت ، ثبت داده ها و ایجاد محصولات داده با کیفیت طی می کنیم.

برای این مثال ، فرض می کنیم که در حال نقشه برداری از یک سایت متوسط هستیم و سه محصول استاندارد داده ایجاد می کنیم: ارتوموسی ، مدل سطح دیجیتال و نقشه کانتور. ما در طول راه ، یک راه حل نرم افزاری سرتاسری که از Pix4D پشتیبانی می کند ، اشاره خواهیم کرد.

 

مهندس محمدزاده تماس: 09152431220 

 

 

مرحله 1: ماموریت خود را برنامه ریزی کنید
کیفیت داده ها با یک برنامه شروع می شود. ضروری است که محل کار و نوع داده هایی را که باید جمع آوری کنید کاملاً درک کنید. این اطلاعات تصمیماتی را در مورد خلبانان ، تجهیزات و تنظیمات پرواز ، به عنوان چند مورد ، می گیرد. در اینجا مواردی وجود دارد که قطعاً می خواهید برای آنها برنامه ریزی کنید:

محل. شما باید طبقه بندی فضای هوایی ، اندازه سایت ، مسیر دسترسی ، مالکیت املاک و هرگونه مقررات محلی یا الزامات امنیتی یا ایمنی مربوط به سایت را بدانید. اگر هر نوع چشم پوشی ، اجازه ویژه یا پروتکل اعلان مورد نیاز است ، می خواهید از قبل این کار را شروع کنید.

زمان سنجی. نور خوب و هوای خوب کلید یک پرواز ایمن و موفق است. درک روشنی از مساحت مورد نظر برای نقشه برداری داشته باشید تا بتوانید برای مدت زمان مورد نیاز برای ضبط داده ها برنامه ریزی کنید. مطمئن شوید که در برنامه خود کمی بافر دارید ، فقط در صورتی که همه چیز بدون مشکل پیش رود و پیش بینی آب و هوا را در روزها و ساعات منتهی به ماموریت خود مکرراً بررسی کنید. هرگز در شرایط مشکوک پرواز نکنید.

نیازهای داده اگر نمی دانید به چه نوع داده ای نیاز دارید ، نمی توانید تجهیزات مناسب را انتخاب کنید ، خلبان مناسب را تعیین کنید یا مسیر پرواز مناسب را ایجاد کنید. در این مورد ، ما می دانیم که هدف ما ایجاد سه محصول داده اصلی تولید شده توسط MGC است: ارتوموسیک ، مدل سطح دیجیتال و نقشه کانتور.

تجهیزات. نوع داده هایی که جمع آوری می کنید و اندازه سایت دو عامل مهم در انتخاب تجهیزات هستند. برای کارهای ساده نقشه برداری در سایت های کوچک و متوسط ​​، DJI Mavic 2 Pro یک گزینه جمع و جور و مقرون به صرفه است و دوربین 20 مگاپیکسلی آن تصاویر با وضوح بالا جمع آوری می کند (ما دوربین های زیر 20 مگاپیکسل را توصیه نمی کنیم). هواپیماهای بدون سرنشین بزرگتر مانند DJI M210 با سنسور Zenmuse X5S نیز می توانند این کار را انجام دهند ، البته با قیمت بالاتری.

شما زمان ماموریت خود را نوع داده های جمع آوری شده و تجهیزات مورد استفاده خود را می دانید. اکنون باید زمان و مکان ماموریت در دسترس باشد ، بلکه مهارت های لازم برای کارکرد ایمن تجهیزات و جمع آوری داده های با کیفیت را نیز دارد. اگر تیم بزرگی دارید ، ممکن است چندین نفر را به یک ماموریت اختصاص دهید.

مرحله 2: یک مسیر پرواز ایجاد کنید
از آنجا که شما درک خوبی از سایت و اطلاعات مورد نیاز دارید ، می توانید مسیر پرواز خود را از قبل ایجاد کنید. هنگامی که قصد ایجاد نقشه دارید ، معمولاً داده ها را با استفاده از الگوی پرواز خودکار شبکه جمع آوری می کنید. استفاده از یک مسیر پرواز خودکار اطمینان می دهد که تصاویر به شیوه ای ثابت و با همپوشانی مناسب ثبت می شوند. با تنظیمات مناسب ، نقشه بسیار بهتری خواهید داشت.

یک کلمه در مورد همپوشانی: شما می خواهید پرواز شبکه خود را با حداقل 60٪ همپوشانی تنظیم کنید. اما نوع سایت اهمیت دارد. هرچه سایت شما یکدست تر باشد (مانند جنگلی از درختان یا مزارع علفی) ، همپوشانی شما بیشتر باید باشد ، اغلب تا 85 or یا 90. نرم افزار نقشه برداری از نقاط اتصال-نشانه های بصری منحصر به فرد-برای چسباندن تصاویر به هم روی نقشه استفاده می کند. اگر همه تصاویر شما یکسان به نظر برسند ، ترکیب آنها بسیار سخت تر است ، بنابراین همپوشانی بیشتری مورد نیاز است. آن را کمی شبیه به جمع آوری یک پازل در نظر بگیرید - اگر همه قطعات یکسان به نظر برسند ، جمع آوری آنها سخت تر است ، بنابراین به نشانه های بیشتری نیاز دارید.

سایر پارامترهای توصیه شده پرواز شامل ارتفاع 200-300 فوت ، سرعت 11-12 مایل در ساعت (توجه داشته باشید ، در صورت استفاده از MGC ، بهترین سرعت را برای برنامه پرواز شما به طور خودکار تنظیم می کند) و زاویه دوربین 90 درجه برای نقشه برداری دو بعدی.

مرحله 3: پرواز و ضبط داده ها

از آنجا که شما قبلاً یک مسیر پرواز خودکار شبکه ایجاد کرده اید ، پرواز و جمع آوری داده ها ساده است. با تکمیل یک چک لیست قبل از پرواز در برنامه پرواز MGC شروع به کار کنید تا در این زمینه سازماندهی شده و از پروتکل مناسب پیروی کنید. شرایط آب و هوایی و حریم هوایی را تأیید کرده و در صورت نیاز از طریق LAANC (برای پرواز در نزدیکی فرودگاه های شرکت کننده) مجوز بلادرنگ دریافت کنید.

اکنون فقط مطمئن شوید که محل برخاست (و فرود) شما یکنواخت و عاری از موانع است ، آخرین تنظیمات را انجام دهید و پرواز خود را آغاز کنید. هواپیمای بدون سرنشین شما به طور خودکار اطلاعات را با توجه به مسیر پرواز و پارامترهای شما جمع آوری می کند. تماس بصری خود را با هواپیمای بدون سرنشین خود حفظ کرده و اطمینان حاصل کنید که طبق برنامه ریزی انجام شده در هر قسمت از پرواز شبکه شما پیشرفت می کند.

پرواز تکمیل شده شما یک گزارش پرواز ایجاد می کند که چک لیست ، تجهیزات و اطلاعات موقعیت مکانی شما را با داده های دورسنجی مانند گام ، خم ، غلت ، ارتفاع و سرعت ترکیب می کند. به عنوان یک اپراتور حرفه ای هواپیماهای بدون سرنشین ، برای ردیابی و رعایت آن ، می خواهید هر سیاهه پرواز را ضبط کنید.

مرحله 4: اپلود و پردازش داده ها

پس از جمع آوری داده ها ، تصاویر خود را برای پردازش بارگذاری می کنید. همیشه داده های خود را قبل از پردازش برای تأیید کیفیت و کامل بودن مجموعه داده های خود مرور کنید. مطمئن شوید که تصاویر شما واضح هستند و هیچ ناحیه ای از دست نرفته است ، و هیچ عکس سرگردان که به نقشه شما تعلق ندارد وجود ندارد. به خاطر داشته باشید ، داده های بد در برابر داده های بد هستند ، بنابراین مهم است که نقشه خود را با استفاده از مجموعه کاملی از تصاویر با کیفیت ایجاد کنید.

در MGC ، داده های خام خود را در صفحه ماموریت بارگذاری کنید ، جایی که تمام اطلاعات مربوط به ماموریت در یک مکان ذخیره می شود. شما این فرصت را خواهید داشت که هر تصویر را همراه با محل ضبط آن مرور کنید. تأیید کیفیت داده ها و حذف هرگونه تصویری که قبل از پردازش تعلق ندارد.

هنگامی که از مجموعه داده های خام خود راضی هستید ، به پردازش تصاویر خود ادامه می دهید. مراحل مورد نیاز به نرم افزار مورد استفاده شما بستگی دارد. برخی از نرم افزارها ممکن است مشکل باشند و نیاز به آموزش ویژه نرم افزار و/یا سابقه ای در تجزیه و تحلیل داده های GIS دارند. نرم افزارهای دیگر مانند Measure Ground Control از تنظیمات بهینه استفاده می کنند و به شما امکان می دهند داده ها را با فشار یک دکمه پردازش کنید. زمان پردازش از یک ساعت برای نقشه های کوچک تا بیش از 24 ساعت برای نقشه های بسیار بزرگ بیش از 1500 تصویر متغیر است.

مرحله 5: دریافت نقشه های پردازش شده

پس از اتمام پردازش ما سه محصول داده استاندارد تولید شده داریم:

ارتوموسیک
مدل سطح دیجیتال (DSM)
نقشه کانتور
بسته به نرم افزاری که استفاده می کنید ، ممکن است نقشه های خود را مشاهده کنید ، اندازه گیری کنید یا فایل ها را برای استفاده در سایر سیستم عامل های GIS صادر کنید.

نمایشگر نقشه Ground Control یک پلت فرم پیشرفته برای مشاهده محصولات داده ای شما به صورت دو بعدی است. می توانید اندازه گیری های اساسی را انجام دهید ، محصولات داده را روشن و خاموش کنید ، لایه دو بعدی خود را وارد کنید و اطلاعاتی مانند مسیر پرواز را اضافه کنید.

 

 




:: موضوعات مرتبط: فتوگرامتری , نقشه برداری پهپاد محاسبه احجام و ارتوفتو , نقشه برداری با پهپاد هوایی , ,
:: برچسب‌ها: نقشه برداری پهپاد محاسبه احجام و ارتوفتو , نقشه برداری پهپاد ارتوفتو با کیفیت بالا , نقشه برداری پهپاد در ایران , نقشه برداری پهپاد مشهد , نقشه برداری پهپاد تهران , نقشه برداری پهپاد هوایی , نقشه برداری پهپاد نقشه 1/500 ,
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








انجام خدمات نقشه برداری در مشهد و سطح خراسان رضوی با تجهیزات به روز تماس با ما: 09152431220 مهندس محمدزاده

تماس با ما: 09152431220
surveyingmashhad.ir